sobota 23. července 2011

Banánové muffiny


Po borůvkovém období to vypadá na období banánů. Při té příležitosti mě napadá jeden slabší vtip, kdy jde takhle blondýna po chodníku a když uvidí slupku od banánu, pomyslí si: "Sakra, zase se natáhnu..." :) Já osobně mám banány nejraději s čokoládou a šlehačkou. Občas si dělávám také banánový koktejl, ale co dělat, když máte doma kilo banánů (jako já), které jsou již dost zralé a tudíž se nehodí na to, aby se dali jíst týden po jednom kousku denně. Tady je na místě poohlédnout se po nějakém receptu a pěkně je tepelně zpracovat. Já jsem se tentokrát rozhodla pro muffiny.


Recept jsem googlila a porovnávala o něco déle než jindy, protože k řadě receptů autoři přiložili fotodokumentaci svých výtvorů, a ta ne vždy splňovala mé očekávání. V pekařstvích totiž vždycky obdivuju ty velké nafouklé muffiny s pořádnou čepicí. Rozhodla jsem se, že tentokrát si dám víc záležet s výběrem receptu a jedny takové pořádně vyběhlé muffiny taky udělám. Vypsala jsem si čtyři recepty, abych mohla porovnat ingredience. Všechny recepty byly zrovna hrníčkové a lišily se v podstatě hlavně v poměru ingrediencí. Někde byly dva hrnky mouky jinde tři. Někde dva banány jinde 4, někde 3 vajíčka jinde jen 2 a tak dále. Za chvilku mi z toho šla hlava kolem až sem se rozhodla zaimprovizovat a těsto dle přibližných poměrů udělat sama. Když jsem začínávávala péct, byly pro mně hrníčkové recepty tím nejideálnějším, ale postupem času jsem zjistila, že ne vždy se to musí povést a hlavně, že je občas umění dosáhnout u jednoho receptu dvakrát za sebou stejného úspěchu. Záleží totiž nejen na velikosti hrníčku (zpravidla se počítá s 250 ml), ale také na odhadu co je 1/3, 1/8 atd.  Ale od té doby, co jsem si pořídila digitální váhu, jsem se naučila vše vážit až s nezdravou přesností. Proto při pečení muffinů jsem si hrníčky vážila a navážené hodnoty pečlivě zapisovala, pro případ, že by se recept náhodou vydařil a já ho chtěla opakovat. Vždyť znáte to, jednou to uděláte od oka, povede se, ale podruhé už to nedáte stejně (nebo alespoň u mě to tak chodí).

Můj recept:

200 g hladké mouky
100 g polohrubé mouky
200 g cukru krupice
130 ml oleje
3 vejce
1 lžička jedlé sody
1 lžička kypřícího prášku
1/2 lžičky soli
1 lžička skořice
2 větší banány

Kdyby někdo chtěl, pro porovnání uvádím i původní (hrníčkový) recept, z kterého jsem se snažila vycházet, a který jsem samozřejmě zase moc (vůbec) nedodržela.

1 1/2 hrnku hladké mouky
1 lžička sody
1 lžička soli
1/2 lžičky prášku do pečiva
1/2 lžičky skořice
1 hrnek cukru
1/2 hrnku oleje
2 vejce
2 banány



Mouku, cukr, sodu, kypřící prášek, olej a žloutky smícháme dohromady. Ono to nijak extra nejde, protože převažují suché ingredience. Proto rozmačkáme nebo rozmixujeme banány a přimícháme k ostatním ingrediencím. Vyšleháme hustější těsto. Tentokrát jsem se ve snaze o úspěch rozhodla udělat i sníh z bílků. Nevím jakou zásluhu měl na tom, že mi muffiny celkem vyběhly, nicméně udělala bych ho zase. Takže z bílků vyšleháme sníh a už jen zlehka zapracujeme do těsta. Jak je z fotek vidět, celková konzistence těsta byla řidší.  Naplníme košíčky na muffiny, případně formičky a dáme péct do hodně vyhřáté trouby na 220 stupňů, aby muffiny rychle vyběhly. Pekla jsem cca 35 min. Ale po vyběhnutí (cca po 10 min) jsem troubu stáhla na 185 stupňů a nechala muffiny dopéct, aby nebyly syrové a zároveň ani připálené. Tak dobrou chuť! :)

Do pár muffinů jsem přidala ještě borůvky.

6 komentářů:

  1. Dobře napsaný i nafocený, konečně jeden blog o jídle, který není jen snůškou receptů, ale přidává i osobnost. Neškodilo by taky nějaká inspirativní kritika autorky po návštěvě nějakých restaurací...
    A.

    OdpovědětVymazat
  2. Díky za komentář :) Co se týká kritiky restaurací - zamyslím se, určitě by to mohlo být zajímavé, ale nevím zda bych měla co říct. Myslím, že od toho jsou tu jiní a dost zdatní pisatelé, např na webu www.scuk.cz, který je dost "výživný" a obsáhlý na info. Jinak zrovna teď mám silný zážitek z restaurace Baang v Nuslích, kterou můžu jen vřele doporučit :)

    OdpovědětVymazat
  3. Máš moc krásné fotky muffinů, určitě chutnaly doost dobře.

    OdpovědětVymazat
  4. Jdu péct krokánbuš i mafiny. :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Tak jsem upekla banánové mufiny bez banánů :) , neměli jsme je doma. Jinak jsem se držela přesně podle receptu, jen jsem dala trochu ořechů, jedno jablko a lžičku kakaa místo banánů. těsto jsem měla hustší, upekla jsem přesně 12 mufin a moc se povedly, krásně nafouklé a vláčné. Už se těším až je vyzkouším s banány, moc díky za recept :)

    OdpovědětVymazat