středa 29. června 2011

Chléb Šumava



Šumava je v pořadí třetí chléb, který jsem zkoušela péct, a v pořadí první chléb, který zde zveřejním. Prvním, který jsem zkoušela, byl bílý chléb bez hnětení. Druhým byl chléb tmavšího rázu, a to pšenično - žitný chléb. Ať už to bylo receptem nebo mýma nešikovnýma rukama, ani jeden z nich mě příliš neoslovil, proto jsem se rozhodla vyzkoušet "starou" dobrou klasiku Šumavu. Sáhla jsem pro jedno ze svých čísel časopisu Knihovnička recepty, které se zrovna věnovalo domácímu pečivu. Rozhodla jsem, že tentokrát nebudu experimentovat a dodržím recept i postup, přeci jen neobsahuje tolik ingrediencí, abych si mohla dovolit je zaměňovat. Ale co osud nechtěl. Na poloviční dávku bylo potřeba 500 gramů hladké mouky a já našla doma jen posledních 400 g, proto zbývajících 100 g jsem doplnila žitnou moukou. Sice nemám srovnání, ale myslím, že jsem dobře udělala. Ne nadarmo se říká: do třetice všeho dobrého. 

Těsto:

500 g hladké mouky (já použila 400 g hladké a 100 g žitné)
1/2 balíčku sušeného droždí
2 lžičky soli
1,5 lžičky kmínu
1,5 lžíce octa
300 ml teplé vody

Smícháme mouku, sušené droždí, sůl a kmín. Přilijeme ocet s vodou a těsto dobře propracujeme. Ať už ručně či hnětačem. Mísu přikryjeme fólií a dáme na teplé místo na 45 minut vykynout. Poté těsto vyndáme z mísy, vytvarujeme bochník a přendáme na plech s pečícím papírem. Vynechala jsem proces, kdy chléb dáme do chlebové ošatky, aby dostal pěkný tvar a poté přendáme na plech. Ošatku totiž zatím nemám, ale jestli to tak půjde dál, brzy si ji pořídím. Na plechu necháme chléb ještě chvilku vykynout, povrch potřeme mašlovačkou horkou vodou a dáme péct na 185 stupňů na 45 minut. Nakonec po upečení potřeme ještě jednou povrch chleba horkou vodou. A pak už jen nezbývá než popřát dobrou chuť.





1 komentář: